Heb/Ben jij een peter of meter op het werk?
 07-12-2022  Werk(18)

Recent was ik voor een project op zoek naar iets rond peter- en meterschap toen ik toevallig ontdekte dat dit concept ook in het werkveld werd geïntroduceerd. Het is zelfs zo dat het een wettelijke verplichting is waaraan een werkgever dient te voldoen. Interessant...

Mijn ervaring met meterschap

Toen ik nog studeerde kreeg ik in mijn eerste jaar op het unief een meter toegewezen. Iemand uit een hoger jaar die me begeleidde met (praktische) vragen zoals vb. waar vind je de studentendienst of cursusdienst, je wegwijs maakte doorheen de campus en stad, maar ook om leuke activiteiten mee te doen zoals vb. iets te gaan drinken of eten. Het leuke was ook dat je op die manier nieuwe mensen leerde kennen, zeker omdat je helemaal nieuw bent in een omgeving en situatie. Je werd als het ware onder de vleugels genomen. Voor mij was dit de eerste keer dat ik, buiten een familiale context, hiermee ervaring kreeg.

Twee jobs later zou ik het concept, zonder het goed en wel te beseffen en onbedoeld, opnieuw toepassen bij een oudere collega. Ik ging steeds bij haar voor hulp en raad, om mijn dossiers te bespreken en een beetje begeleiding te krijgen zowel op werk als op persoonlijk vlak. Zo rolde ze voor mij spontaan in een rol van meterschap waarbij een keer lachend dit werd geopperd en vanaf dan ze zelfs letterlijk de titel "meter" kreeg toegewezen.

Ongetwijfeld zal dit peter- en meterschap nog wel in andere contexten worden gebruikt, maar dat het binnen een werkveld verplicht werd gemaakt, lijkt me zeker een meerwaarde.

De meerwaarde

Ik heb dit concept van meterschap namelijk altijd als zeer zinvol ervaren. Bijstand krijgen van iemand die niet alleen de werksituatie en werkcultuur al gewoon is, maar ook het vakgebied zodanig onder de knie heeft dat deze je vooruit kan helpen. Want helaas ben ik in mijn vorige jobs steeds voor de leeuwen gegooid omdat er onvoldoende tijd en middelen waren om mij te begeleiden of op te leiden...

Al moet ik er wel meteen een kleine kanttekening bij maken. Als ik naar mezelf kijk vind ik dus het hebben van een meter (of peter) erg interessant maar zou ik er misschien (onbewust) wel enkele verwachtingen bij koesteren zoals:

  • Iemand die zelf al ruim en voldoende ervaring heeft opgedaan. Dus liefst niet iemand die zelf pas 3 maanden gestart is in de job én bij de werkgever dus zelf nog zijn/haar weg zoekende is.
  • Iemand die bereid is om de kennis en kunde openlijk te willen delen. Ik ben namelijk al collega's tegengekomen die jou als een bedreiging aanzien (uit angst om hun job/positie te verliezen) en daarom hun vakkennis en kunde liever afschermen.
  • Iemand die niet aan "nitpicking" doet, om te bewijzen dat deze het beter kan en/of weet en je daarmee (constant) wil imponeren, confronteren of doen herinneren (dat jij het groentje bent).
  • Iemand met coachingsvaardigheden. Daarom niet iemand die hiervoor specifiek een opleiding voor heeft gevolgd maar wel een mensgericht persoon. T.t.z. iemand die opmerkt waarmee je zit, bereidheid toont om te luisteren en te helpen indien nodig. Dus liefst geen "kop-in-het-zand"-type.
  • Iemand waar jij je goed bij voelt. Dat er een klik is tussen beide, liefst met gedeelde waarden en normen zodat je geen angst moet hebben om je peter of meter aan te spreken maar deze net laagdrempelig bereikbaar voor jou is.
  • Iemand die betrouwbaar is. Waar je dingen in vertrouwen kan vertellen zonder dat je angst moet hebben dat dit gelekt wordt of misbruikt wordt. Maar ook je geen dingen probeert wijs te maken of je voor de gek houdt zodat je niet weet waaraan je bent.
  • Iemand die openstaat voor de inbreng die je brengt en de frisse ideeën en vragen die je stelt, maar ook die geduldig is bij het uitvoeren van je nieuwe taken en het vinden van je weg in het doolhof.
  • Iemand die van dezelfde afdeling is. Het is weinig zinvol als je wordt bijgestaan door een toffe collega maar die totaal het reilen en zeilen van jouw afdeling en/of werk niet kent en telkens moet zeggen "dat weet ik niet hoe dat bij jou zit, maar bij ons op de afdeling..."
  • Iemand die tijd en moeite wil steken in jou en niet telkens afwimpelt wanneer je om hulp vraagt maar dus effectief dit met goesting wil doen, ondanks dat dit dikwijls een "extra" is bij diens jobinhoud.

De verplichting

Op 10 mei 2007 verscheen in het Belgisch Staatsblad het koninklijk besluit van 25 april 2007 betreffende het onthaal en de begeleiding van werknemers met betrekking tot de bescherming van het welzijn bij de uitvoering van hun werk (in werking getreden op 20 mei 2007 en later de actualisering van de CAO nr 22 van 26 juni 1975).

Het onthaal van nieuwe werknemers maakt voortaan deel uit van het door de werkgever te voeren welzijnsbeleid. Het onthaal bestaat uit het verstrekken van de nodige inlichtingen en instructies enerzijds en anderzijds het voorzien in begeleiding door een ervaren werknemer. (bron) Deze laatste helpt je gedurende enkele dagen, weken of maanden op weg op vlak van de organisatie, het kennismaken met de collega's en alles wat er bij je werk komt kijken.

Je zou denken dat, aangezien deze verplichting al even van toepassing is, het nu al wel overal geïntroduceerd en toegepast wordt, toch zou het me niet verbazen moest dat niet het geval zijn en/of enkel op papier bestaan maar in de praktijk wat dode letter blijven... Thans zijn er vele voordelen aan verbonden.

Enkele voordelen

  • De nieuwe collega voelt zich er sneller thuis/ op diens gemak bij de nieuwe werkgever en het werk.
  • De nieuwe collega is sneller ingewerkt met kennis van (onuitgesproken) regels en gebruiken binnen de organisatie.
  • De nieuwe collega leert sneller de andere collega's kennen waardoor een samenwerking aangenamer kan verlopen.
  • De nieuwe collega wordt gerustgesteld dat er voor hem/haar de tijd wordt genomen en niet meteen vanaf de eerste minuut dient te presteren.
  • De nieuwe collega krijgt zo sneller toegang tot de informatie en kennis die nodig is binnen de werkcontext
  • Bij de peter/meter werkt dit appreciërend dat diens ervaring wordt benut en ingezet ten voordele van anderen en de betrokkenheid wordt zo vergroot.
  • De peter/meter leert zo iets bij over zichzelf en kan diens coachingsvaardigheden aanscherpen of andere competenties aanwenden (die niet meteen noodzakelijk zijn voor de uitvoering van diens eigen dagtaak).
  • De peter/meter krijgt op deze manier nieuwe inzichten over de werking en cultuur die verfrissend kunnen zijn voor eventuele wijzigingen en/of nieuwe aanpak binnen de onderneming.

Enkele nadenkertjes

  • Heb jij al ervaring met dit meter-/peterschap op jouw werk? Hoe bevalt/beviel jou dat?
  • Indien niet, zou jij graag de rol van peter-/meterschap op jou nemen? Waarom wel of waarom niet?
  • Welke verwachtingen zou jij koesteren ten opzichte van degene die jij onder je vleugels zou nemen?
  • Welke verwachtingen zou jij koesteren ten opzichte van degene die jouw peter-/meter wordt?
  • Wat denk je voor jezelf te kunnen leren uit dit meter-/peterschap?

Meer informatie?

Enkele interessante bronnen:


Hey! Ik ben Kristien. Welkom op mijn blog. Een platform vol inspirerende en motiverende verhalen over zelfzorg, creativiteit, uitdagingen en zelfontwikkeling.

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Categorieën


Laatste Posts

Lichtpuntjes ontvangen?

Krijg gratis toegang tot de Lichtpuntjesbibliotheek met freebies voor het versterken van jouw mentaal welzijn!

Door op "inschrijven" te klikken ga je ermee akkoord dat ik je mag verblijden met mijn Lichtpuntjes in je mailbox.

Lichtpuntjes worden max. 2 keer per maand verzonden. Uitschrijven kan steeds via de magische uitschrijflink die je onderaan iedere mail vindt.